Hos Makom er der højt til loftet

Hos Makom er der højt til loftet

12-ugers praktikant med autisme

Der skal være tid og plads til alle i erhvervslivet

Virksomheden Makom, der arbejder med marketing og kommunikation, er af den opfattelse, at der er plads til alle i erhvervslivet, der gerne vil bidrage til fællesskabet. Også dem, der står på kanten af arbejdsmarkedet. 
Makom ser det som deres forpligtelse og deres sociale ansvar som virksomhed, at skabe tid, plads og overskud til mennesker, der har brug for en ekstra hånd eller en ekstra chance. Det samme gør sig gældende i forbindelse med lærlinge og praktikanter i længere og kortere perioder. 

“Vi bliver ofte kontaktet af jobcentre, organisationer og virksomheder, der ønsker at bringe velbegavede mennesker, der har særlige behov, eller der skal finde vejen tilbage på arbejdsmarkedet, ud i virksomhederne, for at de først og fremmest kan få en afklaring på hver deres specifikke forløb, dels for at få dem til at være en del af samfundet igen.” fortæller Tanja Hende, adm. direktør hos Makom. 

Makom – Marketing / Kommunikation, er især kendt for deres kompetence som ekstern marketing- og kommunikationsafdeling, for BtB-virksomheder, der ikke har egen intern kommunikations- eller marketingansat/afdeling. 
“Vi har vores daglige gang i mange forskellige brancher, qua vores kunder, og der vil altid være områder for enhver, som er spændende at arbejde med.” lyder det fra direktøren. 
“Derudover har vi en meget bred vifte af ydelser og kompetencer, der sikrer at vi kan tilbyde mange forskellige mennesker en plads, hvor de udelukkende arbejder med det de rent faktisk brænder for.” 

Makom er en ung virksomhed, men til trods for den unge alder af blot 2 år, har virksomheden flere korte og længerevarende perioder med praktikanter og arbejdsprøvning bag sig. 
“Jeg begyndte at arbejde med CSR – Corporate Social Responsibility – allerede tilbage i 2010. Jeg har en stor passion omkring dét CSR rent faktisk står for. At man som menneske kan gøre en forskel – ikke alene på virksomhedens vegne, men også i forbindelse med det sociale engagement og i forhold til klima og miljø.” 

CSR er noget Makom har taget med sig og er blandt andet noget virksomheden tilbyder til kunderne. 
“Det er vildt spændende at dykke ned i de virksomheder, der blandt andet er vores ‘CSR-kunder’. Vi er alle, som menneske og virksomhed, vidt forskellige. Og der skabes et godt billede af virksomheden og samfundet omkring virksomheden – internt som eksternt, deres innovative tilgang og sociale engagement, som de fleste oftest langt fra er klar over.” fortæller Tanja Hende, Makom. 
“Det største jeg har været med til i forbindelse med CSR, var den succes der blev skabt internt i virksomheden i forbindelse med det sociale engagement, medarbejdertrivsel og markant nedbringelse af sygefravær, hvor vi også modtog den Nationale CSR Award i forbindelse med vores arbejde, implementering og kommunikation. Den blev givet i 2013, hvor jeg blandt andet var én af hovedaktørerne for modtagelsen af prisen. I samme virksomhed modtog vi ligeledes Nordeas Erhvervspris for vores arbejde med det sociale engagement tilbage i 2011.” 

Det er altså ikke noget nyt for direktøren hos Makom at skabe plads i virksomheden til udsatte grupper. 
“CSR er jo at arbejde med at integrere sociale hensyn i forretningsaktiviteterne og at tage et ansvar i forhold til det omgivende samfund ved emsempelvis at hjælpe udsatte ledige ind på arbejdsmarkedet.” lyder det fra Makoms administrerende direktør. 

Makom har det seneste år taget sig af en skolepraktikant fra 9 klasse i én uges varighed samt en 12-ugers praktikant i forbindelse med afslutning af erhvervsuddannelse. 
“Lige for tiden har vi Allan hos os, i det man kalder et ‘udrednings-forløb’. Allan er en talentfuld ung mand med autisme, så han er ret indadvendt, men man skal ikke tage fejl af hans skjulte talenter.” lyder det fra Tanja Hende. 

Makom blev kontaktet af SOVI, en socialøkonomisk virksomhed med speciale i at tilrettelægge meningsfuld beskæftigelse for mennesker med autisme og Asperger. 
“Allan skal, til at starte med, være hos os i 12 uger og langsomt under forløbet, trappe op i timeantal, som han selv føler han kan være i. Han er utrolig arbejdsom og har let ved at forstå sine arbejdsopgaver. Han klarer dem endda med succes. Det gør ham glad og det giver stor værdi for os, i en mindre virksomhed.” slutter Tanja Hende, adm. direktør hos Makom, Marketing / Kommunikation. 


30. januar 2020 | Tanja Hende, Makom