Betonindustrien skal tage ansvar for deres høje CO2-udledning

Den moderne verden kan næppe undvære beton. Betonen er det materiale vi mennesker bruger mest af, foruden vand og det betyder naturligvis også, at betonproduktionen fylder meget i det samlede globale CO2 regnskab. Derfor spiller betonproducenter en stor rolle i Danmark og den globale dagsorden, for at mindske udslippet.
Men hvad bliver der egentlig gjort, for at sikre betonindustriens bæredygtighed?

Dansk Mobil Beton er én af de producenter, der følger udviklingen og som tilbyder bæredygtige alternativer.
Ejer, Steen Madsen, forklarer, hvorfor Dansk Mobil Beton besluttede at udvikle et grønnere produkt:
“Jeg er godt klar over at vores branche sviner. Ikke nok med at 7 procent af menneskets CO2-udledning stammer fra cementproduktion, som blandt andet bruges til at lave beton, men samtidig er der jo meget transport involveret, for ikke at nævne, at beton nedbrydes ekstremt langsomt i naturen. Det er jo noget vi er nødt til at tage stilling til. Så Dansk Mobil Beton har valgt at skabe en genbrugsbeton og levere mobil beton, som reducerer transport, og jeg håber og tror, at flere vil følge trop i fremtiden.”

Der er ihvertfald tre steder, man bliver nødt til at ændre noget, hvis man vil fremme miljøoptimering i branchen, mener Steen Madsen.

Kommunerne skal stille større krav

Den offentlige sektors størrelse i Danmark betyder, at kommunerne kan være med til at påvirke byggesektoren ved at stille betingelser op for de virksomheder, der byder ind på opgaver for kommunen. Det er et rigtig godt sted at fordre opmærksomhed på miljøvenlig produktion og tankegang, mener Steen Madsen.
“Det er heldigvis sådan at kommunerne allerede er ved at få øjnene op for det. En af betingelserne kan jo eksempelvis være, at virksomheden skal dokumentere sine grønne tiltag med en CSR-profil. Sådan én har vi fået lavet hos Dansk Mobil Beton, både fordi vi gerne vil fortælle om, hvordan vi tænker grønt, men også fordi det faktisk bliver et konkurrenceparameter.”

Der findes allerede initiativer, såsom ‘Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb’, hvor de involverede kommuner forpligter sig til at opstille specifikke krav og anbefalinger til indkøb i forbindelse med nybyggeri og renovering. København, Århus og Odense Kommune er blandt de kommuner, der er involveret.
“Og her så vi jo gerne, at beton blev en del af dagsordenen. Det vil ihvertfald betyde, at mange producenter vil være nødt til at tage stilling, ligesom vi hos Dansk Mobil Beton har gjort det.” udtaler Steen Madsen.

At kommunerne tager stilling, er jo en politisk beslutning, men som det så ud til valget i 2019, er miljø kommet højere op på dagsordenen i industrien og også hos den almindelige forbruger.

Forbrugernes klimabevidsthed stiger og stiger

Det er ikke kun kommunerne der er storforbrugere af beton, men også private og virksomheder.
“Ofte er problemet nok, at folk ikke ved, hvor meget CO2 betonproduktionen udleder og hvad der er af alternativer.” mener Steen Madsen.
“Der er en opgave i at formidle de fakta, så dem der ønsker bæredygtige løsninger, også får muligheden.”

Og ønsket er der, mener Steen Madsen.
“Det har vi kunnet mærke efter vi lancerede vores genbrugsbeton ‘Grøn Beton’. Især når prisen er konkurrencedygtig.”
Når efterspørgslen fra forbrugerne stiger, så vil det også kunne presse forandringer igennem hos bygherrerne. Det er nemlig stadig den almindelige ‘miljøsynderbeton’, der oftest anvendes.

Branchens ‘Må-og-tag-selv-ansvar’

“Det er klart, at man ikke kan købe produkter der ikke eksisterer, så der ligger et stort pres på betonbranchen, for at komme med innovative løsninger og nye grønne måder at producere beton på,” siger Steen Madsen.

Han er glad for at se, at branchefællesskabet ‘Dansk Beton’ har anerkendt udfordringerne og sat deres mål om at nedsætte CO2-niveauet med 50 procent for betonbyggeri.
“Det er en fantastisk start, som Dansk Mobil Beton meget gerne vil gøre sit til at realisere. Det er særligt godt at der er fokus på beton i sin helhed. Fra produktion til transport og levering.”

Dansk Mobil Beton har selv valgt at køre med mobil produktion, hvilket betyder, at i stedet for at producere betonen på en fabrik og dernæst transportere det på lastbiler til stedet, så kommer der en lastbil ud, der er i stand til at producere den mængde beton og den kvalitet og variation, som køberen har brug for og hvor og hvornår de har brug for det, så betonen hele tiden er af bedste og mest friske kvalitet. Det betyder mindre spild, mindre transport og skræddersyet kvalitet.

“Vi ser på grønne løsninger i alle dele af virksomheden. Fra olie, til produktionen, til opsamling af regnvand, til afvaskning af bilerne.” udtaler Steen Madsen.
Hvis alle betonproducenter havde samme indstilling, kunne branchemålene nåes meget hurtigere.

Det vigtigste er dog, at stille krav, synes han. Stil krav til politikkerne, til bygherrerne og krav om information til slutbrugerne.
“Det er sådan, at vi i fællesskab får gjort noget positivt ved miljøaftrykket.”